Av Anna Bergström - 24 juli 2015 17:31

Theo har fått vara ifred för att landa ett par dagar sedan vi kom hem i tisdags. Idag hade jag dock lite ärenden med bilen som han älskar så idag fick han följa med.. Nr 1 till mitt jobb gick jättebra....
Sedan fick han följa med till en bussterminal och lämna storasyster ......
Där kom besvikelsen när han förstod att INTE han fick åka buss(som han oxå älskar). Där låste han sig och fick ett litet utbrott.
Efter sina utbrott brukar han bli trött och somnade även nu in en kortis i bilen!

Av Anna Bergström - 19 juli 2015 21:00

Imorgon åker vi hem och jag längtar lite även om jag verkligen kommer att sakna värmen, atmosfären, ljuden (ligger just nu och lyssnar på de underbara böneutropen), och maten.
Personalen är verkligen toppen och vi har haft det jättebra!
Resan har dock tagit hårt på Theo som har slutit sig mer och mer... För honom ska det bli skönt att komma hem..... Även Nova längtar hem lite.... Hon vill kunna gå ut på ett friare sätt..
Ett par nackdelar med att åka hem finns det dock .... Vi har inte Lollo och Bernie hemma!!
Vings älskade maskotar är så oerhört viktiga för barnen.... Theo blir jätteglad när han ser dem.....
En överraskning väntar dem dock på planet när de får Lollo och Bernie som egna nallar!

Av Anna Bergström - 18 juli 2015 20:42

Vi måste ju hela tiden anpassa det mesta efter Theo. Men vi får inte glömma de andra barnen!
Denna semester har det blivit så att Kim tar Theo mest och jag de andra... Jag och de två stora var nere på "stan" för att handla de obligatoriska Souvenirerna och vi har delat upp oss så att alla kan bada både på olika pooler och i samma. Oftast vill de bada i den lilla utanför oss för där är det lugnare....och inte lina mycket folk!
Jag och Julia har testat fisk spa och Emil och Theo fick idag åka radiobilar som de har siktat in sig på i flera dagar.... Vi spelar spel med barnen som vill och bygger torn samt läser böcker. Mest tid tillbringas dock i villan där vi bor vilket inte är ett dugg konstigt då vi har två små barn..annars är det som vanligt maten och lekplatserna som vi besöker förutom poolerna!
Det känns som om alla har en bra semester.

Av Anna Bergström - 17 juli 2015 10:17

Vi älskar alla att båda i poolerna...
Men även den största fisken behöver vilopauser.
Innan vi åkte så vi att vi dels inte skulle vara på rummet hela tiden men samtidigt ta dagen som den kommer.
Igår var det väldigt varmt så stora delar av familjen var trötta efter bad nr 1.
Nova sover ju middag och Theo ja.... Han är ju Theo och behöver många mikropauser... Idag vid frukosten träffade han Lollo och Bernie och vågade sig faktiskt fram till dem.... Inte krama än!!
Det gjorde honom jättetrött och han hamnade under ett träd där han lekte med jorden i ca 10 minuter. Han slet sig därifrån när jag lockade med ipad.
Nu söver Kim Nova , jag bloggar och barnen.... Ja vi är en teknisk familj..

Av Anna Bergström - 16 juli 2015 13:46

Det som fungerade OK igår fungerar inte alls idag. Theo vägrade gå och äta lunch. Han grät och skrek och gick åt andra hållet.
Jag fick äta med de 3 andra barnen medan Kim gick hem igen med Theo....
Sedan fick Kim äta lunch själv efteråt. Tur att de har buffé under 1,5 timmar.
Vi tror ju att vi vet vad som har gjort att det blev för mycket för Theo....

Hotellet har ca 5 poolområden.
I morse började familjen bada i det stora området... Efter ett tag tog Kim honom med och åkte rutshkana i ett annat område. Efter ett par vändor hamnade de i "vår" lilla pool som tillhör villorna som vi bor i. 3 pooler på 1,5 timmar... Inte konstigt att han är trött i huvudet. Nu sitter han naken på golvet och spelar på min ipad. Han har hittat ett nytt favoritspel där med mycket ljud som han gillar.
Sedan får han ta det lugnt så kanske han vill äta middag med oss sen ikväll!!

Av Anna Bergström - 15 juli 2015 11:31

Nu är vi inne på dag 3 här i Turkiet! Barnen börjar känna sig hemma. De sover tryggt och gillar rummet.
En av orosmomenten vi hade innan var ju maten....
Vi valde att boka All inklusive för att det ska bli tryggt för Theo att äta på samma ställe hela tiden.
Första dagen åt han nästan ingenting. Igår var det lite bättre men han sätter sig fortfarande på marken, under borden eller gömmer sig i lånevagnen när det blir för mycket......
En fördel är det dock när Lollo och Bernie är där. Då blir han jätteglad och fnittrar hur mycket som helst.
Idag vid frukosten ville han dock hämta sin egen mat, valde de nm själv och bar sin egen tallrik. Efter endast ett litet besök under bordet var han den som var kvar till sist....
Det tar sig!!
Viktigt med rutiner och att allt ska vara likadant!
Även de stora är mer vana nu och hämtar mat till sig själva... Mot slutet av veckan kanske de vågar gå till baren och hämta läsk utan oss vuxna!

Av Anna Bergström - 14 juli 2015 07:40

Vilken lång resa det blev, men nu är vi är...
3.30 väckte vi våra minst sagt trötta och ovilliga barn.
Egen bil och liten bussfärd till Arlanda.....gick bra
Vistas på Arlanda..... Gick bra så länge det inte inbegrep köer och kontroller och mycket folk....
Lyfta ..... Spännande så det gick bra... Säkerhetsbältet var OK..
Flyga..... Gick bra... Det gäller att roa alla barn under 10 typ hela tiden..vi hade bokat plats längst fram för att få yta för honom till det.. Satt nog mer på golvet jag.dock ville han ta av sig kläderna ibland.
Landa..... Här ville vi inte vara med... Pga säkerhetsbältet... Theo skrek i ca 30 minuter..... Så fort jag knäppte upp bältet blev han lugn....
Hämta väskor....gick bra.... Bra flygplats som placerat en lekplats bredvid!!!!
Passkontroll ... Långa kör vilket gör att Nova springer iväg och Theo lägger sig på golvet.
Busstransfer på ca 3 timmar.... Den gillade barnen... De små iaf.... Föräldrarna gillade att de små somnade.
Incheckning.... Mer köer och kaos....
På hotell lägenheten..... Den gillar familjen skarpt....
Första kvällen blev det bad i lugna poolen bredvid oss och middag innan den här nyanlända familjen kommer till ro i lägenheten.....

Av Anna Bergström - 11 juli 2015 15:41

Igår var jag och Emil på legomässan. Det var en av sakerna vi kan göra med våra stora barn för att ge dem tid och för att de inte alltid ska anpassa sig efter Theo!
De har självklart ett par saker att utvärdera och tänka på tills nästa gång men överlag var det en trevlig grej! Det viktiga var att jag och Emil hade det bra tillsammans!
Det första som jag tänkte på där dock var att Theo hade aldrig klarat det. För stort, för mycket intryck, för mycket ljud och för mycket folk!

En annan sak som slog mig var hur många av legoutställarna som verkade vara autistiska själva.
Det var nog bara min tanke och det behöver absolut inte vara så men jag är i så fall oerhört imponerad av hur hårt de jobbat med sina verk och kämpar med att åka på dylika event!

Theo fick hur som helst åka på en egen utflykt idag .
Han fick åka buss med pappa till McDonalds i Barkarby och titta i några få affärer och sedan hem igen med bussen.
Det var nog för honom för när han kom hem var han jättetrött och kläderna kastades av Superfort. Som de brukar göra när han har haft det tufft! Det är som att han skalar av sig det jobbiga innan han sluter sig i en reflektionsbubbla!