Direktlänk till inlägg 29 november 2014

Giving People!

Av Anna Bergström - 29 november 2014 07:55


När jag betalade räkningarna här i veckan satt jag och tänkte på en sak. Fan vilken tur (eller skicklighet om man så vill ) jag har. Det var inte mycket vi hade över efter alla räkningar och andra utgifter men julklapparna är i stort sett klara. Det är det inte alla som har.
Alla har inte råd med både julmat och julklapp och kan tvingas välja. ..
Alla kan inte ens köpa julklappar på Öob till sina barn. (Det gjorde jag btw. De har bra priser! ) De lever på existensminimum och tvingas ofta låna av vänner och bekanta för att kunna betala räkningarna.
Nej det är inte de som inte kan åka utomlands på sommaren eller till fjällen jag menar för även om det är tråkigt är det inte en mänsklig rättighet! Utan de som aldrig har en krona över; de barn som har för små kläder,trasiga skor och aldrig får presenter.
Det finns underbara människor som året runt hjälper dem genom tex GIVING PEOPLE .

Sedan har du de som inte har ett hem att gå till (japp det finns sådana barn även i Sverige ) de kan komma från olika bakgrunder och några har tom missbruks problem men gemensamt är att de inte ser någon annan utväg till att tigga. Jag har så svårt att gå förbi dessa tiggare. Jag vill gärna hjälpa dem , men jag kan inte ge en slant till alla så jag hjälper på det sätt jag kan. Hemma i mitt varma hem sätter jag in en större summa till STADSMISSIONEN. Detta medan de sitter kvar och fryser. Larvigt va!

Sedan har du de barn som flyr sina hem på julafton. De får åka utomlands men inte på det sättet vi i rika väst får. Har de tur får de med sig sin familj på flykten och med ännu mera tur överlever alla resan. Dessa hjälps inte bäst av att rösta på SD. Hjälp på plats kan dock OFTA vara bra och organisationer som Unicef och oxfam gör det bäst. En enkel gåva eller månadsgivande går alltid bra ! För SD vill minska biståndet så röstar du på dem är det väl inte mer än rätt att ge en slant till dessa organisationer!
De som redan kommit kan du säkert hjälpa med lite kläder som du ändå inte använder i dina välfyllda garderob eller leksaker från förra året som dina barn redan tröttnat på. Kontakta din närmaste flyktingförläggning eller kyrka för att se hur du kan hjälpa. Kanske har du lite tid eller annat material som kan hjälpa barnen och deras föräldrar ta sig igenom traumat.

Nu är det dags för mig att avsluta och låta präktig igen men hittills har vi i min familj gett 100 /månad till Unicef, 100 /månad till STADSMISSIONEN samt en julgåva på 400 till desamma.
Vi ska under december rensa ut garderober och se vad vi kan skänka bort till de nyanlända.
Kanske inte mycket men VAD gör DU!?
Ta en pepparkaka till och fundera!
Kram på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Bergström - 24 juli 2015 17:31

Theo har fått vara ifred för att landa ett par dagar sedan vi kom hem i tisdags. Idag hade jag dock lite ärenden med bilen som han älskar så idag fick han följa med.. Nr 1 till mitt jobb gick jättebra.... Sedan fick han följa med till en busstermi...

Av Anna Bergström - 19 juli 2015 21:00


Imorgon åker vi hem och jag längtar lite även om jag verkligen kommer att sakna värmen, atmosfären, ljuden (ligger just nu och lyssnar på de underbara böneutropen), och maten. Personalen är verkligen toppen och vi har haft det jättebra! Resan har ...

Av Anna Bergström - 18 juli 2015 20:42

Vi måste ju hela tiden anpassa det mesta efter Theo. Men vi får inte glömma de andra barnen! Denna semester har det blivit så att Kim tar Theo mest och jag de andra... Jag och de två stora var nere på "stan" för att handla de obligatoriska Souvenir...

Av Anna Bergström - 17 juli 2015 10:17

Vi älskar alla att båda i poolerna... Men även den största fisken behöver vilopauser. Innan vi åkte så vi att vi dels inte skulle vara på rummet hela tiden men samtidigt ta dagen som den kommer. Igår var det väldigt varmt så stora delar av famil...

Av Anna Bergström - 16 juli 2015 13:46


Det som fungerade OK igår fungerar inte alls idag. Theo vägrade gå och äta lunch. Han grät och skrek och gick åt andra hållet. Jag fick äta med de 3 andra barnen medan Kim gick hem igen med Theo.... Sedan fick Kim äta lunch själv efteråt. Tur att ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards